http://duelamical.eu/
A másik cikkhez csúsztass oldalra!
17
21

A trafik-ügy

2585
50%
50%
A kormány elhatározta, újjászervezi a dohánypiacot. Júliustól csak azok árulhatnak cigarettát, akik pályázaton koncessziós jogot nyernek az államtól. Hogyan értékelendő az engedélyek elosztása körül kialakult botrány?
forrás:

Pont a nép haragját nem féli a néppárt?

Szabó Zoltán | 2013. Július 01. 16:46

A vak is látja: a dohánypiac újjászervezése a Fidesz-közeliek pénztárcabővítését szolgálta. Összefoglaló arról, hogy hogyan nézik a Fideszesek madárnak az embereket, holott csak ők maguk tollasodtak meg.

Az uralkodó kormánypárti média hallgat a trafikbotrányról. Talán ennek köszönhető, hogy az utóbbi időben alább hagyott a trafik-mutyi szele. A baloldal képviselői azonban nem szabad, hogy abbahagyják a "füstölgést", még akkor sem, ha az utóbbi időben egyre nehezebb is cigihez jutni. A választóknak látniuk kell, milyen súlyos visszaélések történtek.

*Visszanyal a fagyi

Bár a trafiktörvény látszati célja a lakosság egészségének a megőrzése volt, hamar kiderült, hogy a kormánynak nem az egészség az első. A dohányárusítás újraszervezését sürgető kormánypárti indoklás egyik fő eleme volt, hogy olyan kizárólagos dohány-eladóhelyeket hozzanak létre, ahol kiskorúak nem fordulnak meg. Ez még támogatandó cél is lett volna. A gond csak az, hogy hamar ki kellett ábrándulni. A dohánykoncessziók kiosztása után a Parlament olyan törvénymódosítást fogadott el, amely ma már lehetővé teszi, hogy a trafikokban többek között fagylaltot is áruljanak. Ennyit arról, hogy nem várnak oda gyerekeket…

*A cél: pénz

A cél, pénz. Mégpedig sok. Az új törvény értelmében a dohányárusítás állami monopólium. Ezért csak az árusíthat cigarettát, aki sikeres koncessziós pályázatot adott le. A fideszes pénzosztás receptje innen már egyszerű: elsősorban azoknak a pályázatát kellett kedvezően elbírálni, akik saját köreikbe tartoznak. Így a hozzájuk közel álló családok és cégek szakíthatnak nagyot az elkövetkezendő húsz évben dohányárusításból (a kiosztott koncessziók húsz évre szólnak).

Arra, hogy bizonyos érdekkörök a pályázatok elbírálása során előnyben részesültek, több sajtóorgánum is evidenciákat talált. Például a HVG hetilap kiemelte, hogy legalább ötszáz trafik egy cégcsoporthoz köthető, s ezen kívül más Fidesz-közeli cégek is jól jártak. De az összefüggések egy hétköznapi ember számára is egyértelműek. A cégjegyzék és a győztes pályázókat tartalmazó lista alapján rengeteg rokoni és üzleti érdekkapcsolat fedezhető fel a trafik-jogot elnyerők között már a nevek alapján is. Ráadásul a sajtó elé került egy olyan hangfelvétel, amelyen hallani, amint egy fideszes polgármester arról beszél, hogy a pályázati győzteseknek "elkötelezett jobboldalinak" kell lenniük.

De ez csak az alaprecept. A kormánytöbbség még egy rántással megspékelte, amit főzött. Egy ügyes húzással nagymértékben megemelte a dohányárukon lévő árrést, kötelező 10%-ra. Tehát most már biztos, hogy mindenkinek kifizetődő a dohány-biznisz. Ha figyelembe vesszük, hogy sokan azért nem vettek részt a koncessziós pályázaton, mert úgy ítélték meg, hogy az alacsony árrés miatt nem éri meg, láthatjuk, milyen alattomos is Lázárék ezen húzása.

*Már megint a szegények jártak rosszul

Egy dolog csalni. Ennél még súlyosabb, hogy - a Fidesz szokásához híven - ismételten a legszegényebbek jártak a legrosszabbul. Számos olyan hír érkezett, hogy olyan pályázók nem nyertek üzemeltetési jogot, akik már több évtizede dohányboltjuk fenntartásából éltek. Ezek a gyakran már korántsem fiatal emberek most napi megélhetésüktől estek el. Mindezt azért, hogy olyanok léphessenek a helyükbe, akiket nem a megélhetés, hanem csak az extra haszon ösztönöz. Logikus a kérdés: hogyan fordulhat elő, hogy egy több tíz éves tapasztalattal rendelkező trafikos pályázatát nem tartották elég jónak, míg a szektorban zöldfülűnek számító jelentkezőknek bizalmat szenteltek…

Ha a trafiktörvény nem is feltétlenül csökkenti majd a naponta orrunka szálló cigi-füstöt, remélhetőleg legalább eloszlatja az Orbán Viktor által folyamatosan elénk tárt, rózsaszín ködöt a "korrupciómentes, elszámoltatás kormányáról."

 

Ami mutyiszagú, az mutyiszagú

Király Róbert | 2013. Július 01. 16:46

A dohánykoncessziók kiosztása körül kialakult botrány nem hiába vált az utóbbi időben a baloldali média kedvenc témájává. Tulzó következtetéseket azonban helytelen volna levonni.

Trafikot kapott a Gyuszi, a Gyusziné, valamint a Gyuszinak meg a Gyuszinénak a két fia, és azok mindegyik unokatestvére. A Gyuszi-család pedig kimondottan kormánypárti kötődésű, a Fidesszel ápolt kapcsolatai könnyen kimutathatóak." Az előbbi mondat szándékosan karikírozott, de sajnos nem esik annyira messzire a valóságtól, mint a párizsi Montmartre bohémjai által a mosolygós turistákról három perc alatt felskiccelt krokik. A helyzet sajnálatos és botrányos, de jelentőségét relativizálni kell.

*Nehéz tagadni

Nincs könnyű helyzetben a kormány és Lázár János sem, akinek a nevéhez a trafikügy több szálon is fűződik. A trafikjogot elnyert személyek listája nyilvános, rajta pedig sok a ritka név. Így viszonylag kevés kutatómunkával és alacsony hibafaktorral írhatta meg a hazai sajtó, hogy melyik nyertes, hogyan kötődik a Fideszhez. (Itt azért hangsúlyozzuk ki, a megírhatták szót, hiszen ez újabb bizonyíték arra, hogy Magyarországon továbbra is szólásszabadság van, és alaptalanok voltak a médiatörvény körül évekkel ezelőtt kialakult túlzó híresztelések.) Az is tény, hogy nyilvánosságra került egy helyi Fidesz-vezető mondatait rögzítő hangfelvétel is, amely alapján egyértelmű, hogy - legalábbis egyes esetekben - a pártkötődést is erőteljesen vizsgálták a trafikjogok kiosztásakor. Ennek ellenére Lázár János már a gyanúpert is felháborodva utasította vissza. Hangvétele helytelen, mert úgy tűnik, hogy, a közvéleményre is erőteljesen ható vádak, erős alapokon nyugszanak. Tisztább és pontosabb magyarázatra lenne szükség. Ugyanakkor érdemes lehet megszámolni, hogy hány olyan trafik-nyertes van, aki baloldali kötődésű. (Ezt nem egymásra mutogatásnak kell felfogni, csupán egy olyan műveletnek, amely lehetővé tenné a helyzet valódi súlyának felmérését.)

*Rendezés a jövőben

A botrány akkor borzolhatja igazán a kedélyeket, ha nagy igazságtalanságra világít rá. Az ellenzék egyébként tudatosan próbálja az emberek igazságérzetét manipulálni minden adandó alkalommal: ahol csak lehet, ráhúzzák a kormányra, hogy szegényellenes. A trafikügyben is előjött ez a toposz, igaz, ezúttal valamennyivel megalapozottabban. A pályázatok következtében olyan emberek veszítették el trafiküzemeltetési jogukat, akik egész életükben ezzel foglalkoztak. Fontos megjegyezni azonban, hogy ezt a problémát hamar felismerte a kormány is. Orbán Viktor egy rádióinterjújában világossá tette, megtalálják a megoldást arra, hogy senki se veszítse el megélhetését.

*A korrupció még így is kisebb, mint azelőtt

Természetesen nem menthető az aktuális ügy azzal, hogy más kormányoknál is előfordultak korrupciós esetek. A Fidesznek le kellene vonnia a megfelelő morális következtetéseket és ezeknek megfelelő lépéseket kellene tennie. Ugyanakkor, a realitás talaján maradva, fel kell ismerni azokat a politikai és média-túlzásokat is, amelyek a dohány-botrányt a kormány teljes démonizálására igyekszenek felhasználni. Egyetlen esetből hiba lenne általános következtetéseket levonni. A közbeszerzések centralizálását megszervező kormánypolitikának köszönhetően a közpénzek elosztásánál keletkezett visszaélések ugyanis érezhetően csökkentek a Fidesz-kormányzás éveiben. Ez egyébként jelentős előrelépés a szocialista-liberális kormányokat elárasztó és ellehetetlenítő korrupciós időszak után.

Természetesen érthető, hogy a baloldal igyekszik minél többet kihozni a dohány-ügyből. Az eset például alkalmas arra, hogy, a jobboldali média által szintén az utóbbi időben felkapott, a szocialisták maffiakapcsolatait firtató Laborcz-Portik-ügy közvéleményre gyakorolt hatását csökkentse. (Hogy világos legyen a dolog súlya: A Portik-ügyben előkerült hangfelvételek alapján annak a gyanúja áll fenn, hogy a szocialista kormányzás alatt magas rangú titkosszolgálati-vezetők szövetkeztek Portik Tamás maffiavezérrel. Állítólag az együttműködés célja a szocialisták politikai ellenfeleinek, legfőképpen a fideszes politikusoknak a lejáratása volt.)

A trafik-botrány bár fontos, jelentősége koránt sem akkora, mint amekkorát a baloldal szeretne neki tulajdonítani. Az ügyet semmiképpen sem lenne szabad a kormányról terjesztett "diktatúra-kép" alátámasztására felhasználni. Móricz Zsigmond "Rokonok" című írása óta tudjuk, hogy Magyarországon vannak olyan politikusok, amelyek szeretnek egy s mást zsebre vágni.

Ez a cikk a meggyőzőbb.

A közéletben kialakult különböző álláspontok közül a cikk szándékosan csak egyet mutat be. Tartalma nem feltétlenül tükrözi teljes mértékben a szerző személyes álláspontját. Tekintse meg a Duel Amical filozófiáját.

Ez a cikk a meggyőzőbb.

A közéletben kialakult különböző álláspontok közül a cikk szándékosan csak egyet mutat be. Tartalma nem feltétlenül tükrözi teljes mértékben a szerző személyes álláspontját. Tekintse meg a Duel Amical filozófiáját.

Szavazás állása

50%
50%

Pont a nép haragját nem féli a néppárt?

Szabó Zoltán

Ami mutyiszagú, az mutyiszagú

Király Róbert

0 Kommentárok

Vegyél részt a vitában! Oszd meg te is a véleményedet!

Jelentkezz a Duel Amical - vitapolitika.hu szerkesztőségébe!

Szívesen lennél szerkesztőségünk tagja? Vagy csak egy cikket szeretnél publikálni? Küldj egy rövid bemutatkozó e-mailt a duelamical@duelamical.eu e-mail címre! Részletek...