Transznacionális listák: demokratikus reform vagy egy újabb felülről jövő kezdeményezés?
Mindenki egyért: igen a transznacionális listákra
Ha a javaslat megvalósul, a felszabaduló 73 brit helyből 27 kerülne újraelosztásra a tagállamok között, így csökkentve a parlamenti képviseletükben felmerült egyenlőtlenségeket. A fennmaradó 46 pozíciót a transznacionális lista alapján töltenének be. Guy Verhofstadt, a liberális ALDE csoport vezetője a szeptemberi bizottsági ülésen kijelentette, a reformterv komoly lépés lenne a páneurópai demokrácia kiépítése felé. Nézetét számos politikai szereplő osztja, köztük Emmanuel Macron francia miniszterelnök, valamint az olasz kormány.
Demokratikus reform
A javaslat egyébként nem újkeletű, 2015-ben már elfogadták, de a ratifikáció elmaradt, így nem léphetett hatályba. A közelgő választások új lehetőséget kínálhatnak az integrációt mélyítő terv megvalósítására. Sven Giegold, a Zöldek német képviselője úgy fogalmazott, a transznacionális listák rendszere „valóban fellendítené az európai demokráciát”*. Giegold az Euranet Plus rádióban elmondta: a parlament jelenlegi felépítése lehetővé teszi, hogy az egy családba tartozó képviselőcsoportok különböző programokkal induljanak az egyes tagállamokban, így országos szinten növelhetik sikerüket, azonban megbontják az egységes politikai arculatot. A páneurópai lista ezen változtatna, arra kötelezné az együtt induló frakciókat, hogy összehangolt programmal vegyenek részt az európai parlamenti választásokon.
Hasonló véleményen van a szociáldemokrata Jo Leinen is, aki egy közös tér születésének lehetőségét látja a reformban, ahol a főbb európai kérdésekről végre valódi transznacionális vita és tárgyalás folyhatna.
Az uniós állampolgárság megerősítése
Leinen úgy fogalmazott: „a transznacionális listák nem veszélyt jelentenek az európai demokráciára, sokkal inkább lehetővé tennék az európai állampolgárok számára, hogy közvetlenül szavazzanak a jelöltekre”**. A páneurópai listák olyan nemzeti listákon alapulnának, melyekkel az Unió polgárai valóban direkt módon választhatnák meg képviselőiket. A jelenlegi európai parlamenti választások ugyanis Leinen szerint a legkevésbé sem tekinthetők európainak – azok inkább a tagállami jogszabályok, nemzeti listák és kampányok eredményei. A képviselő hozzátette: negyven évvel a közvetlen parlamenti demokrácia bevezetése után ideje lenne valódi európai dimenziót adni a szavazásnak ahelyett, hogy másodrendű nemzeti választásokként működnének. A transznacionális lista bevezetése tehát valóban az uniós politikára helyezné a hangsúlyt, és a parlamentáris demokrácia kiteljesedését jelenthetné európai szinten.
Valós aggodalmak?
A lista megszavazásának feltétele a brit kilépési procedúra tényleges lezárása. Danuta Huebner, az Alkotmányügyi Bizottság elnöke úgy véli, amíg a Királyság távozásával járó jogi következmények meg nem szilárdulnak, nem érdemes ilyen mértékben megváltoztatni a döntéshozatali status quot. Az óvatosságra intő politika azonban nem számol azzal, ha a Brexit valóban bekövetkezik, a 73 megüresedő szék példátlan módon felboríthatja a parlamenti egyensúlyt.
Az Európai Parlament országok szerinti megoszlása a 2014-19 közötti ciklusban. Forrás:Deutsche Welle 2014
A folyamatban lévő kilépés miatt a brit székek sorsa kérdéses, a gyors és hatékony megoldás pedig elengedhetetlen, hiszen a Királyság az egyik legtöbb parlamenti mandátummal rendelkező tagállam. A reformjavaslat ellenzői – köztük a Visegrádi Négyek – tartanak a szupranacionális (nemzetek feletti) jelleg mélyítésétől, féltik az államok szuverenitását az európai döntéshozásban, vagyis az új rendszerben a nemzeti érdekek sérülését látják. Ez teljesen természetes reakció, az integráció mélyítésének mindig is akadtak bírálói (gondoljunk csak Margaret Thatcherre vagy Vaclav Klausra), érveik között szinte minden esetben szerepelt a tagállami érdek védelme, noha eközben előszeretettel élvezték az európai közösség nyújtotta előnyöket.
Figyelembe kell vennünk azonban, hogy Európa olyan kihívásokkal kényszerült szembenézni az elmúlt években, mint a menekültválság, terrortámadások, a Brexit, a közös valutát érintő problémák, az osztrák szélsőjobb felemelkedése és partnersége Oroszországgal, vagy az amerikai republikánus Donald Trump megválasztása. A bel- és külpolitika válságai egyaránt súlyos következményekkel járhatnak mind tagállami, mind uniós szinten. Az európai közösség erősítése kulcsfontosságú lehet a nehezebb időkben, elvégre éppen ez az eszme hívta életre évtizedekkel korábban az integrációs törekvéseket, teret adva a nagyszabású együttműködésnek, mely egyként nézhet szembe a jövő kihívásaival.
**https://www.theparliamentmagazine.eu/articles/news/will-eu-parliament-approve-transnational-lists
A közéletben kialakult különböző álláspontok közül a cikk szándékosan csak egyet mutat be. Tartalma nem feltétlenül tükrözi teljes mértékben a szerző személyes álláspontját. Tekintse meg a Duel Amical filozófiáját.
Transznacionális Európa:veszélyben az elszámoltathatóság
Nagy-Britanniának jelen állás szerint jövő márciusban el kell hagynia az Európai Uniót, ezért a 2019 májusában tartandó európai parlamenti választásokon a 73 brit képviselői hely felszabadul. A jelenleg 751 fős testület a tervek szerint a 2019-es választásokra 705-re zsugorodna. A 73 brit mandátumból 27-et kapnának az eddig alul reprezentált EU-s tagállamok, míg a fennmaradó 46 helyet félre tennék egy esetleges bővítés, illetve - egy korábbi kezdeményezés szerint - a transznacionális listán bekerülő képviselők számára. A 46 helyből 27 képviselőt választhatnának meg egy nemzetek feletti listán, egy létrehozott európai választókerületben, ahol az EP-ben ülő pártok listájára lehetne szavazni. Így az EU-s tagállamok polgárai akár más nemzetiségű képviselőkre is szavazhatnának jövőre.
A brit alkotmányjogász, Andrew Duff már 10 éve felvetette a páneurópai lista ötletét. A mostani javaslat már Emmanuel Macron francia miniszterelnök nevéhez is köthető. Az EU egyik meghatározó nagyhatalma, Nagy-Britannia kilépésével még inkább teret nyerő Franciaország lehet a kezdeményezője az integráció mélyítésének. Továbbá a korábbi néppárti-szociáldemokrata koalíció helyett, a néppártiak mellé belépő liberális frakció pozícióba kerülése is hozzájárul ahhoz, hogy az utóbbiak elvei jobban érvényesüljenek az Európai politikában.
A páneurópai lista terve minden más mellett egy teszt is lehet, az Európai Egyesült Államok választási rendszerének a modellezése.
Nemzetek feletti Európa?!
Az Egyesült Királyság jövőbeli kilépésével nem csak az erőviszonyok rendeződnek át az unión belül, hanem vélhetően az integrációs politika is változhat. A britek Európa politikájára alapvetően mindig az antiföderalizmus volt inkább jellemző, kilépésükkel jelentős szereplő hagyja el az integráció mélyítésének ellenzőit és ezzel együtt az utolsó meghatározó ellenlábasukat is elvesztik a transznacionális Európa hívei. A páneurópai lista gondolata kézzelfogható, konkrét bizonyítéka annak, hogy a britek kiválásával a nemzetek feletti Európa elképzelése a végrehajtás folyamatába lépett. Ez a felülről irányított művelet figyelmen kívül hagyja a kisebb államok (mint például Magyarország) céljait, érdekeit és véleményét, valamint az EU eredeti, a szuverén demokráciák együttműködésén alapuló elképzelését.
Működési problémák
A felvetülő integrációs jövőkép mellett fontos foglalkozni a nemzetek feletti lista kapcsán annak gyakorlati alkalmazhatóságával is. A névsornak köszönhetően az esetlegesen mandátumukat elnyerő képviselőkkel kapcsolatban számos kérdés felmerülhet. A legfontosabb probléma a választók és az általuk megválasztott képviselők közti kapcsolat hiánya. Az európai szavazó polgárok, különösen a közép-európai térség polgárai többségében sokkal inkább a belpolitikában jártasok és a nemzetközi politika nyomon követése, részletesebb ismerete kevésbé jellemző rájuk. Egy olyan választáson, ahol akár más nemzetiségű képviselőre is szavazhatnának az adott állam polgárai, valós a veszély, hogy a szavazók többnyire nem is ismernék a listán szereplő képviselőket.
A fentieken kívül az európai listán megválasztott képviselők felelőssége, elszámoltathatósága is erősen kérdéses lenne. Az EP választásokon hagyományosan alacsony választói részvétel többek között annak is köszönhető, hogy a szavazó polgárok nem igazán hisznek abban, hogy szavazatukkal ténylegesen képesek befolyásolni az intézmény működését. A választásra jogosultak nem érzik úgy, hogy szavazati joguk valóban politikai hatalmat jelent a döntéshozók felett. Az EP képviselők elszámoltathatósága ma is probléma. Az új rendszerben, ahol az sem lenne nyilvánvaló, hogy a megválasztott parlamenti képviselők egyáltalán kit is képviselnek, a küldöttek felelősségének tisztázatlansága valóban nagy károkat okozhatna.
Az EP leszavazta
Az Európai Parlament többsége 2018. február 7-én leszavazta a nemzetek fölötti lista ötletét, így a javaslatból parlamenti kezdeményezés sem lett, amiről aztán az Európai Tanács dönthetett volna. Az EP legnagyobb frakciója, az Európai Néppárt mindig is a kezdeményezés ellen volt. Újabb példát láthattunk az európai döntéshozatalban, hogy a felülről jövő, a többség által nem támogatott kezdeményezést próbál lenyomni az unió vezetése azon tagállamainak torkán, akik a valós, sürgetőbb problémákkal foglalkoznának. Ezen tagállamok reálisabban látják a nehézségek megoldásának lehetőségeit. Bár nem valósult meg az elképzelés, de az biztos, hogy az európai politika irányítói a továbbiakban is próbálkoznak majd hasonló elképzelések megvalósításával.
A közéletben kialakult különböző álláspontok közül a cikk szándékosan csak egyet mutat be. Tartalma nem feltétlenül tükrözi teljes mértékben a szerző személyes álláspontját. Tekintse meg a Duel Amical filozófiáját.
Swipe to see the other side.
Hozzászólások
Új hozzászólás