Gazdasági kapcsolatok Lengyelország és Kína között

2245
Az „Egy Övezet, Egy Út Kezdeményezés”, amit sokan modern Selyemútként vagy Selyemút 2.0-ként is emlegetnek, korunk egyik legnagyobb infrastrukturális és befektetési projektje, melyet Kína kezdeményezett. Amennyiben elkészül, több mint 68 országot fog átszelni. Milyen szerepet tölt be ebben az ambiciózus tervben Lengyelország? Mit nyerhet az ország, ha lepaktál az ázsiai óriással?

Lengyelország legjobb esélye: Selyemút 2.0

Translator
2018. 05. 15. - 00:00
Napóleon egyszer azt mondta: "Kína egy alvó óriás. Hagyd aludni! Mert ha felébred, mozgásba hozza a Földet". Úgy tűnik, az óriás épp most ébredt fel álmából, a Selyemút pedig ezúttal új formában térhet vissza, megváltoztatva ezzel a világ geopolitikai felállását.

Miután Hszi Csin-ping , a Kínai Népköztársaság elnöke 2013-as kazahsztáni látogatása során hivatalosan is bejelentette az új programot, a tervezett beruházás következő szakaszai és a logisztikai részletei egyre világosabbá válnak. A célzott intézmények kézzel fogható példája a 40 milliárd dollár költségvetésű Selyemút Alap létrehozása, illetve az érintett országok neveit tartalmazó feljegyzések felbukkanása. Nem kell azonban messzire menni, hogy ráleljünk Kína nagy tervének egy részére: példának ott van a „China Railway Express”, egy vonat, amely a lengyel Łódź-ból egészen a délkelet-kínai Hsziamen városáig fut. Az út maga kb. 14 napot vesz igénybe (összehasonlításképpen ugyanez az út hajóval több mint 40 napig tart).

Egyes szakértőknél és különböző politikai körökben az új Selyemút tervezete igen szélsőséges érzéseket vált ki.

Hogy jön a képbe Lengyelország?

Egyrészt gyakran hallani arról, hogy a fejlesztési terv hatalmas lehetőség lehet Lengyelország számára – Jacek Bartosiak, PhD, geopolitikai és stratégiai szakértő egy új gazdasági rend kialakulását látja, amelyben az ország kedvező földrajzi elhelyezkedésének köszönhetően kulcsfontosságú szerepet játszhat. Radoslaw Pyffel, ismert sinológus és Kína-szakértő óriási infrastrukturális beruházási lehetőségeket lát a projektben. Másrészt viszont aggasztó Kína és egy Németországot, Oroszországot és Kínát összekötő, ám Lengyelországot nem érintő, folyamatosan terjeszkedő birodalom megjelenése, melyről Antoni Macierewicz volt lengyel védelmi miniszter fejtette ki álláspontját.

Az új Selyemút projektben Lengyelországnak elsősorban az export növelésének lehetőségeit kell keresnie, ami egyúttal a külkereskedelmi mérleg egyenlegét is javítaná. A Selyemút egy eddig példátlan projekt az infrastruktúra fejlesztésére, mely további beruházásokat hozhat magával. Elengedhetetlen, hogy Lengyelország raktárakat és logisztikai központokat hozzon létre, illetve modernizálja a közút- és vasúthálózatát, hogy ezáltal megfelelően kihasználhassa a kínai kereskedelmi útvonalban rejlő lehetőségeket. Fontos szerepet játszhat ebben egy az ország középső területére tervezett központi repülőtér megépítése, melyet a lengyel állam nemrég jelentett be.

Egy új kezdet próbája

Az új Selyemút általános jellegéből és a még nem pontos útvonalából adódóan megmarad egy bizonytalan projekt szintjén. Ez persze lehet az eltérő kínai politikai- és üzleti kultúra velejárója is, ahol a folyamatokat és törvényeket gyakran a szokások írják felül. További aggodalomra adhat okot a kínai tőke kibocsátásának kérdése. A kisvállalkozók fúziós és felvásárlási ügyleteinek következtében a kínaiak infrastruktúra-védelmi szempontból igen érzékeny digitális adatokhoz férnének hozzá.

Amennyiben a projekt sikerrel jár, úgy az Lengyelország számára egyszerre jelentene óriási lehetőségeket és komoly kihívásokat. A Selyemút az európai gazdasági dominanciáért folytatott orosz-kínai rivalizálás egyik ékes példája, az ország ezt kihasználva pedig Keletről érkező befektetőket csalogathat magához. Az igazi kihívás azonban a beáramló kínai tőke befogadása lesz. Példaként állhat a Régi Európa egyik legnagyobb kikötőjének Kína általi felvásárlása Pireuszban, amely egyszerre intő jel Lengyelországnak, ugyanakkor egyértelmű jele annak is, hogy Kína komolyan gondolja európai beruházásait. A Selyemúttól függetlenül Lengyelországnak a kis- és középvállalkozói szektor, és ezáltal a versenyképes lengyel vállalatok és termékek fejlesztésére kell összpontosítania, illetve a projekt sikeressége esetén esélye lenne a keleti piacok meghódítására. Így a Kínából érkező vonatok hazafele sem mennének majd üres kézzel.

A fent említett veszélyektől eltekintve a Selyemút óriási esélyt jelent a lengyel gazdaság és infrastruktúra számára, továbbá az ország világpiaci helyének megerősítésére. Lengyelország elhelyezkedéséből fakadóan évszázadokon át konfliktusok és ellentétek tűzkeresztjébe került, ezúttal azonban épp a fekvése lehetne az erőssége, mely révén a közép-kelet európai geopolitikai változások katalizátoraként is felléphetne.

A közéletben kialakult különböző álláspontok közül a cikk szándékosan csak egyet mutat be. Tartalma nem feltétlenül tükrözi teljes mértékben a szerző személyes álláspontját. Tekintse meg a Duel Amical filozófiáját.

Accept the challenge!

The counter-article on this topic is yet to be written. Accept the challenge and be the first one to share Your opinion! One of our authors has already presented their take on the issue. Should you be of a different opinion, please write your counter article in a similar form and send it to us to duelamical@duelamical.eu.

Swipe to see the other side.

Hozzászólások

Új hozzászólás