Ficóék újra hatalmon - milyen az egyéves mérleg?

11005
48%
52%
2012-ben a márciusi előrehozott választásokon a SMER eddig nem látott mértékű győzelmet aratott. Így megalakíthatta a poszt-kommunista szlovák történelem első pártkoalícióktól mentes kormányát. Milyen irányba indult meg Szlovákia Fico miniszterelnök vezetésével?

Tagadhatatlan siker

Translator
2013. 05. 06. - 20:12
Egy évvel a hatalom megszerzése után Robert Fico tökéletes pozícióban találja magát. A kormányzó párt, a SMER még mindig maga mögött tudhatja a választók 40 %-ának a támogatását. A reformokból és az általános eredményekből kiindulva egyértelmű, hogy az inkompetenciát és populizmust jósolók tévedtek.

Először is, a SMER-kormány sikeresen véget vetett a Radicova-kormányt szinte megbénító és egyben bukását is előidéző, szüntelen politikai vitáknak. A jelentős választói felhatalmazásnak köszönhetően a szocialista párt elég erős mandátumot szerzett ahhoz, hogy még a mindennapi élet szempontjából kemény reformokat is átvigye a Parlamenten. Koalíciós partner hiányában Ficónak nem kell az idejét kompromisszumkereséssel vesztegetnie. Minden energiáját a nehéz helyzetben lévő ország irányításának szentelheti. Ennek a stabilitásnak  és határozottságnak köszönhető, hogy a kormány sikeresen fogadtathatott el népszerűtlen, de a közpénzek egészsége szempontjából szükséges intézkedéseket (mint például adóemelés, állami kiadások csökkentése, stb.).

Ráadásul, az ellenzékkel ellentétben, a szocialista többség egyhangúan Európa-párti, különösképpen az Euro-zóna tagországainak szorosabb integrációját szorgalmazza. Így a Fico-kormány jelenléte Szlovákia európai uniós partnerei iránti kötelezettségeiből adódóan is kiemelkedően hasznos, hiszen a Radicova-kormányban jelen lévő euroszkeptikusok miatt az ország kis híján elszigetelődött.

Az eredmények magukért beszélnek

Ha tehát bizonyítványt kellene kiállítani a szocialista kormányról, az első osztályozandó terület az ország gazdasága lenne egy válság sújtotta helyzetben. Miközben Európában a gazdaságok lassulása szinte általános jelenség, Szlovákiában erős növekedés tapasztalható. A szlovák gazdaság jobb eredményeket ér el, mint a válságot megelőző években, pedig azok is egy rendkívül sikeres, az országot a "közép-kelet-európai tigris" becenévhez juttató korszakhoz tartoztak.

Ma Szlovákia Lengyelország után a második legjobban teljesítő gazdaság egy, 2007-hez viszonyított 10,5%-os fejlődéssel, míg az európai átlag 0,8% körüli. Ugyanígy, az Európai Bizottság becslései szerint Szlovákia a harmadik legnagyobb GDP-növekedést érheti el az EU-n belül. A költségvetési kiadások csökkentését illetően is a harmadik legjobb pozícióban helyezkedik el az ország. A kormány elhívatott a kiadások konszolidációját célzó politikájában, amelynek egyik eleme a minisztériumok csökkentésén és újjászervezésén át a túlzott kiadások minimalizálása. Így a 3%-os államháztartási hiánycél is elérhető kell, hogy legyen 2013-ban. Magukra váratnak még azonban a strukturális (nyugdíj- és egészségügyi rendszert célzó) átalakítások.

Az ország helyzetének javítását célzó próbálkozások jelentősek, és ezeket nem lehet kizárólag számalapú, gazdasági eredményekre szűkíteni. Például a kulturális és közlekedési szektorban tetten érhetőek az európai strukturális alapok hatékonyabb lehívását célzó erőfeszítések. Ugyanígy elkezdődött már az egyetemek számát csökkentő, de minőségüket javító mély oktatási reform.

Még, ha a magas munkanélküliség továbbra is kínozza Szlovákiát - ahogyan egyébként egész Európát -, az új befektetők érkezése pozitív üzenet, csakúgy, mint a régióban már letelepedett vállalkozók sikeres megtartása, mely kulcsfontosságú a munkahelyek számának megtartásáért és növeléséért folytatott harcban.

A megsemmisült ellenzék

A SMER győzelme után egy évvel adódik egy lényeges kérdés: létezik-e reális alternatíva Szlovákiában? Nem. Ebben politikai beállítottságtól függetlenül, minden megfigyelő egyetért. A szlovák jobboldal korhadása tovább folytatódik és olyan mértéket ölt, amelyet még a legszkeptikusabbak sem mertek volna elképzelni.

A jobboldal, a Népi Platform zászlaja alatt való egyesülés mesterkélt próbálkozása ellenére is, mélyen megosztott és népszerűtlen (olyan közvélemény-kutatási adatokat produkálva, amelyek olykor még az SDKU-t, a jobboldal hajdani legerősebb pártját is a politikai temetőbe küldik.) A képviselők kiválásával és új mini-pártok megalakulásával (pl.: SAS, Lipsic Új Többsége) a feldarabolódás folytatódik. A jobboldalon sem hihető alternatívát, sem erős vezéregyéniséget nem találunk.

Ráadásul az ellenzék egyértelműen elvesztette legerősebb Fico-ellenes érvét, amely a korrupció volt. Fico újraválasztása óta nem volt újabb, a legmagasabb szinteket elérő korrupciós botrány. Ugyanez nem volt megállapítható a Radicova-kormánnyal kapcsolatban. Az "átláthatóság" ideálját zászlajára tűző Radicova miniszterelnök ideje alatt a botrányok sorra követték egymást mígnem, az azóta legendássá vált, Gorilla-ügyben összpontosultak.

Ezek alapján Ján Figel, a Radicova-kormány miniszterelnök-helyettese és volt uniós biztos, hiába jelentette ki gúnyosan, hogy a SMER-nek csak a "világításra és a fűtésre kellene figyelnie". Szavai semmi mást nem bizonyítanak, mint a jobboldal szétesését, a hatalomba való visszatérés csekély reménye nélkül, nemcsak rövid, hanem közép- és hosszútávon is. Ez azért is igaz, mert a szóbeszéd szerint, Robert Fico a jövő évi elnökválasztásokon is indul. Meglepetés nélkül jegyezhetjük meg, hogy erre a megmérettetésre a jobboldalnak még egyetlen közös jelöltje sincs.

A közéletben kialakult különböző álláspontok közül a cikk szándékosan csak egyet mutat be. Tartalma nem feltétlenül tükrözi teljes mértékben a szerző személyes álláspontját. Tekintse meg a Duel Amical filozófiáját.

Egy évvel később: csak látszólagos a siker

Szerző
Translator
2013. 05. 06. - 20:00
Tizenkét hónappal a SMER elsöprő választási győzelme után ideje mérleget készíteni. Igaz, a közvélemény-kutatások alapján a pártnak még mindig nagy a támogatottsága, de az előny már csökken.

Annak ellenére, hogy az ügyészség több hete megbénult a Centes-ügyben tett feljelentések miatt, a miniszterelnök határozottan kijelentette, kizárt, hogy az új törvényjavaslatot, amely az ügyészség munkájának könnyítését szolgálná, a szokványos eljárástól eltérő módon tárgyalják. A bénulás közvetlen oka egyébként az, hogy a Szlovák Nemzeti Tanács által rendesen megválasztott Jozef Centest a köztársasági elnök nem volt hajlandó kinevezni a főügyészi posztra.

Egy héttel később azonban Robert Fico hirtelen megváltoztatta véleményét. A megelőző lassúsággal össze nem hasonlítható sürgősséggel kezdte el kezelni a problémát. Olyannyira megsürgette a szavazást, hogy a javaslatot alig 9 órányi vita után el is fogadták. A szavazás előtt az ellenzék többször is megpróbálta megakadályozni a törvényjavaslat elfogadását, vagy legalább változtatni annak tartalmán - mindhiába. Végül elhagyták az üléstermet és csak a SMER képviselői szavazták meg a törvényt. Így már nem is tűnik olyan irreálisnak a több politikus által megfogalmazott hasonlat Robert Fico és Orbán Viktor között.

Megkérdőjelezhető lépések

Miközben az Európai Unió országai megszorító intézkedéseket vezetnek be, a Fico-kormány irányítása alatt Szlovákia más irányba indult. Az állami kiadások csökkentése helyett Robert Fico ezek szinten tartásáért, illetve emeléséért küzd a legsebezhetőbbek védelmére hivatkozva. Ugyanakkor, bár egyik legfőbb politikai érve a növekedési visszaesés elkerülése, nem habozik adóemeléssel megszorongatni a vállalatokat. A 19%-ról 23%-ra történő átállás nemcsak a vállalkozói réteget terheli, hanem Szlovákia befektetővonzási képességét is jelentősen rontja. A kérdéses intézkedéssel Szlovákia tizenegy másik európai uniós tagállam, valamint az összes visegrádi ország mögé kerül.

Fico - sikeres politikus?

Egy ilyen döntés hatékonysága annál is inkább megkérdőjelezhető, hogy az ország még mindig nem tudta megoldani a szovjet korszak örökségének számító korrupció problémáját. Így a befolyó összegek gyakorlati szétosztásához komoly kételyek fűződnek.

Kedvező mérleg nélkül

Még akkor is, ha figyelmen kívül hagyjuk, hogy Szlovákia két helyet esett vissza a versenyképesség terén, a korrupciógyanús ügyletek megtöbbszöröződése nem hanyagolható el. Bár a szlovák miniszterelnök szerint kormánya botránymentes, a műsoreladási ügyletek és néhány kiemelten drága beszerzés erősen nyomasztja a kormány mérlegét. Ezen kívül vajon mi lehetne hízelgő abban, hogy a munkanélküliség a legmagasabb szintet érte el az elmúlt nyolc évben, hogy Szlovákia versenyképessége visszaesett, hogy az ország még mindig a ranglisták végén teng a politikai és bírói hatalom függetlensége szempontjából? Ha a lelkesedés nagy is volt, talán nem túlzás azt állítani, hogy a kiábrándulás még fájdalmasabb lesz.

 

 

A közéletben kialakult különböző álláspontok közül a cikk szándékosan csak egyet mutat be. Tartalma nem feltétlenül tükrözi teljes mértékben a szerző személyes álláspontját. Tekintse meg a Duel Amical filozófiáját.

Swipe to see the other side.

The state of the votes

48%
52%

Hozzászólások

Új hozzászólás