Bevándorlási kvóták: indokolt-e az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárása a Cseh Köztársaság ellen?
Az ország közvéleményének tagadása
Az új dublini rendelet (Dublin III) hatályon kívül helyezését követően az EU legfelsőbb bírósága úgy határozott, hogy "a tagállamok kénytelenek lesznek több ezer menedékkérőt befogadni kötelező kvótarendszer alapján." * Ha a kvóták helyes lépésnek bizonyultak volna, akkor nem kellene, hogy még most, három év eltelte után is támogassa őket valaki? Hogyan lehet egyáltalán a Cseh Köztársaságot ma beperelni azért, mert nem valósít meg egy eleve sikertelen rendszert?
KVÓTÁK: egy nem túl ígéretes kezdet kiszámítható végkifejlete
A Cseh Köztársaság a kötelező kvótarendszert már 2015-ös elindulása óta ellenezte. Ekkor, a bevándorlási válság csúcsán hozott az EU legfelsőbb bírósága határozatot a tagállamok több ezer menedékkérő befogadására való kényszerítéséről, egy kötelező kvótarendszer alapján. Míg az Európai Bizottság többsége támogatta a rendszert, egyes országok még mindig azzal érveltek, hogy nincsenek megfelelően berendezkedve egy ilyen radikális változásra. Magyarország, Szlovákia, a Cseh Köztársaság és Románia számára a muzulmán országokból érkező emberek integrálása komoly terhet jelentett, mert állításuk szerint nem elég felszereltek a menekültek fogadására. Bár a rendszer ellen szavaztak, ezeknek az országoknak ugyanúgy be kellett vezetni az egységes kvótarendszert, különben bírságot kell fizetniük.
Vagyis a döntés, hogy egy előre meghatározott számú menekültnek kötelezően menedéket biztosítson, semmikppen nem a Cseh Köztársaságtól származik.
A kvóták ellenzése miatt nem lenne szabad szabálysértésért perelni a Cseh Köztársaságot, hiszen ezen véleményét a tagállamok többsége szintén osztja. Amikor a kvótarendszer hatástalannak bizonyult a menekültek újraelosztására, az EU továbbra is fenntartotta a dublini szabályozást. Bohuslav Sobotka, a cseh miniszterelnök akkoriban kijelentette, hogy ha szükséges, a Cseh Köztársaság inkább megvédi magát az igazságszolgáltatási intézményekben, mint hogy a "diszfunkcionális kvótákat" támogassa ** Leszavazva, elégedetlenül és rossz fényben bemutatva: a Cseh Köztársaság nem szeretné, ha így emlékeznének rá.
Mondani könnyű, megtenni nehéz
A többi országgal ellentétben, amelyeket az Európai Bizottság ugyanazon vád miatt perel, a Cseh Köztársaság legalább néhány menekültet befogadott. Például Lengyelország 2015 decembere óta nem hajtott végre áttelepítési intézkedéseket, pedig a kvótarendszer mellett szavazott. Tekintettel a Cseh Köztársaság méretére, a legalább 12 menekült és a 2017-ben jelentkező, összesen 1445 menedékkérő közül többek befogadása apró, mégis szimbolikus lépésnek tűnik az európai szolidaritás felé. Viszonzásképpen elvárható lenne a kölcsönös tisztelet. Valójában a cseh talán egyike a nagy számok kezelésére legkevésbé alkalmas bevándorlási rendszereknek. A hosszadalmas cseh folyamat interjúból, tesztekből és a családi háttér vizsgálatából áll, emiatt több hónapig tart.
Az Európai Tanács egy hónapot adott a Cseh Köztársaságnak a reagálásra, mielőtt a bírósághoz fordulna. Érdekes módon két hónapos határidőt szokott adni, és így amikor Csehországtól nem érkezett válasz, a feszültségek csak tovább nőttek. A folyamat átláthatóságának hiánya is kulcsfontosságú tényező, amely ugyan tovább rontja a helyzetet, de a vádakat nem indokolja.
A CZEXIT kockázata: nincs szükségünk erre a nyomásra
A tettek beszédesebbek, mint a szavak, és a cseh parlamenti választások során a bevándorlóktól való félelem döntő érvnek bizonyult. Ahogy említettük, a Cseh Köztársaság összesen 12 menekültet fogadott be – ez olyan csekély szám, hogy a közösségi hálókon keresztül találkozókat szerveznek befogadottakkal, hogy a nyilvánosság láthassa őket. Azonban ez a kis szám nem akadályozta meg a teljes népesség közel 11% -át abban, hogy 2017 októberi parlamenti választásokon a szélsőjobboldali pártokra szavazzanak. Kiváltképp a "NEM a bevándorlókra" szlogenű SPD pártra, amely most 22 helyet foglal el a 200 fős parlamentben, meghaladva ezzel a befogadott menekültek számát. Minden további nyomásgyakorlás az EU részéről csak erősíti az országban az intézmény népszerűtlenségét.
Nagy-Britannia, amely megszavazta az EU-ból való kilépést, a népszavazás után szakított korábbi menekültpolitikájával. Mi történne, ha a Cseh Köztársaság is így mentesítené magát a rendszer alól? A leginkább EU-párti TOP 09 párt éppen csak elérte az 5 %-os parlamenti küszöböt. Ha fent szeretnék tartani az EU pozícióját a csehek körében, bölcsebb lenne visszavenni az igényeiből, ahelyett hogy tovább erőltetné őket, hiszen így is forró a talpa alatt a talaj.
Összességében úgy tűnik, hogy a Cseh Köztársaság megközelítését nem támogatja a többi EU-tagállam, és ezért a Köztársaságot most olyan dolgok miatt vádolják, amelyek vállalásába eleve bele sem egyezett. Végül ismét Bohuslav Sobotka - a kvótarendszer korábbi ellenzője – volt az, aki három éve figyelmeztetett az EU iránti bizalom csökkenésére a népesség körében. Azóta nem sok minden változott Csehországban, és minden nézeteltérés egy újabb ok a radikális beavatkozásra. Hogy egy ilyen lavinát megelőzzön, az Európai Bizottságnak ejtenie kellene a vádakat a Cseh Köztársaság ellen, és üdvözölnie kellene bevándorlási politikájának további változásait.
*https://www.telegraph.co.uk/news/2017/09/06/eu-court-rejects-refugee-quota-challenge-hungary-slovakia/
**https://www.theguardian.com/world/2017/jun/13/eu-takes-action-against-eastern-states-for-refusing-to-take-refugees
A közéletben kialakult különböző álláspontok közül a cikk szándékosan csak egyet mutat be. Tartalma nem feltétlenül tükrözi teljes mértékben a szerző személyes álláspontját. Tekintse meg a Duel Amical filozófiáját.
Harc az idegengyűlölettel
A cseh társadalmat nyugtalanítja a menekültek befogadásának gondolata. Az Európai Unió döntéseihez is ellenségesen állnak hozzá. Milos Zeman elnök és Andrej Babis miniszterelnök ismételten megtagadták az előre meghatározott kvóták alapján leosztott menekültek befogadását. A kvótarendszer alapján a Cseh Köztársaságnak 2700 személyt kellett volna befogadnia, az eddigi 12-vel szemben. Így hát nem meglepő, hogy az Európai Bizottság bünteti ezt a szabálytalanságot.
A Cseh Köztársaság nem ismeri fel teljes mértékben, hogy mennyire fontos a migrációs válság hatékony megoldása. Eddig az elnök, a kormány és a média csak arról beszélt, hogy miért nem lehet a migránsokat befogadni, de a következményekre és teljesítendő kötelezettségeikre nem gondolnak.
Emberi értékek
A menekültek elfogadása mindenekelőtt becsületbeli kérdés. Az erkölcs és a nemzetközi törvények arra ösztönöznek minket, hogy segítsünk a rászorulóknak. Ez emberbaráti feladatunk. A menedékkérők olyan emberek, akik örökre elhagyják hazájukat, mindegy, hogy ennek háború, az emberi jogok megsértése, éhínség vagy üldöztetés az oka. Ezek az emberek elindulnak az ismeretlenbe, a mi kultúránkhoz, és nekünk segítenünk kell nekik, integrálnunk kell őket.
Ezenkívül itt van a szolidaritás kérdése más uniós országokkal, különösen Olaszországgal és Görögországgal szemben, akik egyedül nem képesek megbirkózni a migrációs hullámmal. Ha az összes ország együttműködne, nagyon jól tudnánk irányítani a helyzetet. Szintén téves azt mondani, hogy a Cseh Köztársaságnak nem áll rendelkezésére elég eszköz, hogy 2.700 emberről gondoskodjon. Jelenleg 500 ezer külföldi lakik itt, 2700-zal több nem sokat számít, feltéve, hogy a menekülteken az egész cseh területen szórják szét, amelyet jelenleg 10,5 millióan laknak. Egyszerűen a hajlandóság hiányzik ennek az átgondolt stratégiával való végrehajtására.
A vállalt kötelezettségek megtartása
Az Európai Unió a Cseh Köztársaság által elismert jogszabályokkal összhangban döntött a kvótákról. Az EU követte a megfelelő eljárást és alapelveit a döntéshozatal során. A Cseh Köztársaság képviselői demokratikus keretek között kifejezhették aggályaikat. Az a tény, hogy nem tudták meggyőzni a többi ország képviselőit, nem az EU hibája. Ennélfogva tiszteletben kellene tartani a kötelezettségeket, ahelyett, hogy a kötelességeik és egy ratifikált döntés ellen lázadnának. A tagállamoknak tiszteletben kell tartaniuk az uniós jogszabályokat. Ha egy ország az EU tagjává válik, tisztelnie kell aláírását. Az EU demokratikus törvényekre épül. Ha valaki nem tartja tiszteletben a törvényeket, meg lesz büntetve, mint minden demokráciában. Ilyen a rendszer, amelyet szabadon választottunk.
Kulturális gazdagodás
Ahelyett, hogy a menekültek befogadására kirótt kötelezettségként tekintenének, lehetséges haszonként kellene azt megközelíteni. A világ másik feléből érkező emberek gazdagíthatják társadalmunkat, kultúránkat. Ez véget vethet a cseh társadalomban gyökerező más nemzetekkel szembeni előítéleteknek. Új szempontokat és új tudást is hozhat, hozzájárulva az ország korszerűsödöséhez és fejlődéséhez. A sok gyermekkel rendelkező fiatal népesség javíthatja a nyugdíjasok helyzetét, és újból felfrissítheti az idősödő népességet. A migráció egyfajta agyelszívásként is értelmezhető. A Cseh Köztársaság profitálhatna a fiatal munkaerőt befogadásából, amely új gazdasági lehetőségeket teremthet.
A Cseh Köztársaságnak ezért a lehető leghamarabb változtatnia kell migrációs politikáján. Ha a szankciók elérhetik ezt az eredményt, akkor igenis szükség van a használatukra. Valójában a Cseh Köztársaság nem hagyott más opciót az Európai Unió számára.
A közéletben kialakult különböző álláspontok közül a cikk szándékosan csak egyet mutat be. Tartalma nem feltétlenül tükrözi teljes mértékben a szerző személyes álláspontját. Tekintse meg a Duel Amical filozófiáját.
Swipe to see the other side.
Hozzászólások
Új hozzászólás